قوانین و مقررات شیرگاهی خبر

شرایط و ضوابط حاکم بر استفاده از وب‌سایت و سامانه‌های شیرگاهی خبر، منطبق با موارد مشخص شده در این صفحه است.

با توجه به اینکه ذی‌نفع کسب و کار هستید یا از اهالی رسانه، قوانین برای شما جداگانه درج شده است.

قوانین و مقررات (قوانین رسانه ها)استفاده از اتاق خبر «شیرگاهی خبر »:

هر عضو اتاق خبر «شیرگاهی خبر »، موظف به رعایت شرایط و مقررات استفاده از خدمات آن است و ثبت‌نام در این سامانه بدون موافقت با این شرایط و قوانین امکان‌پذیر نیست و ثبت‌نام هر «عضو» به منزله مطالعه آن و سپس تایید شرایط عضویت است. این قوانین ممکن است به طور متناوب به روز شوند و در قسمت قوانین و مقررات قرار می‌گیرند.

«شیرگاهی خبر » می‌تواند دسترسی هر «عضو» را که به تشخیص خود به این شرایط پایبند نبوده و یا صلاحیت عضویت در آن ندارد را ابتدا با اخطار قبلی و سپس بدون اطلاع وی محدود و یا از دسترسی وی به طور کامل جلوگیری کند.

کلیات:

در «شیرگاهی خبر »، اخبار توسط شرکت‌ها منتشر می‌شود و شرکت‌ها به عنوان منتشرکننده خبر شناخته می‌شوند و لذا مسئولیت هرگونه خبر منتشر شده با خود شرکت است. در واقع «شیرگاهی خبر » به عنوان فراهم‌کننده بستر انتشار برای اخبار و محتوا شناخته می‌شود و مسئولیت محتوای ارائه شده و صحت آن به عهده منتشر کننده خبر است.

به همین جهت، هر شرکت منتشر کننده خبر، دارای صفحه‌ای اختصاصی در «شیرگاهی خبر » است که اخبار منتشره در آن، به عنوان اخبار تایید شده (مورد تایید) آن شرکت شناخته می‌شوند و قابل تکذیب از سوی منتشر کننده خبر نیست.

«شیرگاهی خبر » و یا هیچ یک از کاربران آن، خود، منتشر کننده اخبار بدون اطلاع شرکت نیستند و در واقع محتوای منتشر شده در پروفایل رسمی هر شرکت، تنها پس از تایید کاربر مدیریت‌کننده آن، منتشر می‌شود. هیچ یک از کاربران اجازه انتشار محتوا به نمایندگی از شرکتی که نماینده آن نیستند را ندارند.

اخبار ارسالی از سوی «شیرگاهی خبر »، حاوی اطلاعات دقیق، متناسب با زمان، شفاف و دارای ارزش خبری و محتوایی و عاری از اغراق تبلیغاتی، درخواست مستقیم از مخاطب برای انجام کاری مرتبط با خرید محصولات و خدمات و عاری از هرگونه پیام‌های هرزگونه است.همچنین تمامی ادعاهایی که درون خبرها می‌شوند با مدارک قانونی صحت‌شان تایید شده است.

پروفایل شرکت تنها می‌تواند توسط کاربرانی که پروفایل آن را ساخته‌اند مدیریت شوند، مگر اینکه درخواستی از سوی آن شرکت به طور رسمی به «شیرگاهی خبر » ارسال شود تا دسترسی کاربران قبلی محدود شود و یا کابران جدیدی به مدیریت آن پروفایل اضافه شوند.

هدف از فراهم کردن امکانات «اتاق خبر»:

هدف شیرگاهی خبر  رساندن محتوای موثق و بدون واسطه از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دست رسانه‌ها و خبرنگاران است.

«شیرگاهی خبر » تلاش می‌کند دسترسی رسانه‌ها و خبرنگاران، به اخبار و یا به طور عمومی‌تر، محتوای موثق، دارای منابع خبری تایید شده و دارای عرف رسانه‌ای و خبری مورد نیاز آنها را از سازمان‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها، انواع کسب‌وکارهای ایرانی و سایر شخصیت‌های حقوقی (به اختصار: «شرکت‌ها») تسهیل کرده و سرعت دسترسی به اطلاعات از این منابع خبری را با حفظ امنیت کانال‌های توزیع بالا ببرد. در واقع «شیرگاهی خبر » به عنوان پلی بین «شرکت‌ها» و «رسانه»ها عمل می‌کند تا «محتوای» تولیدی توسط «شرکت‌ها» را به «رسانه»ها، «تحویل» داده و برای «رسانه» به عنوان تامین کننده محتوا از منابع خبری تایید شده عمل کند. «شیرگاهی خبر »، شرکت واسط تبلیغات و یا رپورتاژ آگهی نیست و از رابطه مالی با «رسانه» و یا فعال رسانه به ازای بازنشر محتوا خودداری می‌کند.

به همین دلیل «عضو اتاق خبر» می‌پذیرد از امکانات آن در راستای موارد فوق استفاده کند و از آن به عنوان ابزاری برای فعالیت‌های غیر مرتبط با تامین محتوای خود، همچون پیشنهاد رپورتاژ آگهی یا تبلیغات به «شرکت»ها استفاده نکند.

تعاریف:

«عضویت» در اتاق خبر:

به معنی ثبت‌نام در اتاق خبر، تایید آدرس ایمیل و تلفن و تکمیل اطلاعات فردی در آن است. فردی که در آن ثبت‌نام می‌کند و این ثبت‌نام به تایید «شیرگاهی خبر» می‌رسد، «عضو» نامیده می‌شود.

«خبرنگار»:

فردی از اصحاب رسانه که دارای کارت خبرنگاری و یا مدرکی دال بر فعالیت در حوزه محتوای خبری یک رسانه است و در یکی از رسانه‌های مکتوب یا غیر مکتوب به طور مستمر مطلب می‌نویسند.

«وبلاگ نوبس»:

مدیران یا نویسندگان وبلاگ فعال

«خبرنگار آزاد»:

فردی که رابطه استخدامی با «رسانه» ندارد ولی از روی علاقه و یا بدون هدف کسب درآمد، برای رسانه و یا رسانه‌های مختلف اقدام به تهیه محتوا می‌کند.

«خبرخوان»:

فردی که خبرنگار و یا وبلاگ‌نویس نیست و صرفا مصرف کننده نهایی محتوا است.

«رسانه»:

هرنوع وسیله‌ای که انتقال دهنده فرهنگ‌ها، افکار و اطلاعاتی باشد که دارای مخاطب است. وسایلی همانند: روزنامه‌ها،پایگاه های خبری و خبرگزاری‌ها، مجلات؛

«محتوا»:

به هرگونه اطلاعات که دارای مصرف رسانه‌ای است همچون خبر، گزارش، مقاله، تحلیل، مصاحبه، یادداشت، داده‌های تصویری، فیلم و غیره گفته می‌شود.

«شرکت‌ها»:

اشخاص حقوقی طرف قرارداد «شیرگاهی خبر » که از بستر انتشار و توزیع محتوای آن استفاده می‌کنند که از آن به عنوان «منابع خبری» نیز نام برده می‌شود.

«شیرگاهی خبر »:

فراهم کننده پلتفرم یا بستر انتشار و توزیع محتوا برای «شرکت‌ها» است. در « شیرگاهی خبر »، محتوا توسط شرکت‌ها تولید می‌شود و شرکت‌ها به عنوان منابع خبری شناخته می‌شوند و لذا مسئولیت صحت هرگونه محتوای منتشر شده با خود شرکت است.

«توزیع»:

یا Distribution عبارت است از ارسال محتوای تولید شده توسط شرکت به اعضای اتاق خبر از یک یا چند کانال اعلام شده که شامل ابزاری همچون ایمیل، فکس و پیامک یا سایر ابزار انتقال «محتوا» است.

«تحویل»:

یا Delivery به معنی رساندن «محتوا» به «عضو» از کانالی است که خود از «شیرگاهی خبر » درخواست کرده است و « شیرگاهی خبر »، توانایی فنی اعلام شده برای تحویل از آن کانال را دارا است.

«احراز هویت»:

مکانیزمی است که «شیرگاهی خبر » برای تشخیص اصالت منبع خبری به کار می‌گیرد که توسط آن هیچیک از محتوای «توزیع» و «تحویل» شده توسط « شیرگاهی خبر »، قابل تکذیب توسط «شرکت‌» تولید و ارسال کننده آن «محتوا» نیست. برای این امر « شیرگاهی خبر » می‌تواند مدارکی دال بر فعالیت قانونی شرکت موردنظر همچون «روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت»، درخواست رسمی مبتنی بر استفاده از سرویس‌های « شیرگاهی خبر »، تصویر کارت ملی و نامه معرفی نماینده «شرکت» در سربرگ شرکت را از شرکت، قبل از توزیع اولین خبر درخواست کند.

«اتاق خبر شیرگاهی خبر »:

یک فرآیند و برنامه برخط (آنلاین)، که اعضای آن می‌توانند حوزه‌های خبری و جغرافیایی محتوای مورد علاقه خود به همراه «کانال(ها)»ی «توزیع» و «تحویل» و زمان آن‌ها را انتخاب و یا آن را به‌روزرسانی کنند.

«تحریریه»:

عبارت است از فرد یا افرادی از «شیرگاهی خبر » که بر محتوای دریافت شده از سوی شرکت نظارت و در صورت نیاز استانداردسازی‌های لازم اعم از برطرف کردن جنبه تبلیغاتی محتوا و بهینه‌شده برای اصحاب رسانه اعمال می‌شود و سپس آن را بر روی خروجی « شیرگاهی خبر » منتشر و سپس بر اساس درخواست شرکت، در بین خبرخوان‌ها توزیع می‌کند

تعهدات اعضای اتاق خبر:

«عضو» متعهد می‌شود اطلاعات خود در « شیرگاهی خبر » از جمله نام، نام رسانه، ایمیل، تلفن و حوزه‌های خبری فعالیت خود را به شکل صحیح و واقعی تکمیل کند.

هیچ یک از افراد «عضو» نباید به شرکت منتشر کننده محتوا، پیشنهاد بازنشر محتوا در قبال پرداخت نقدی و غیر نقدی کنند.

تنها ارزش خبری و محتوایی باید باعث انتخاب یک مطلب و بازنشر آن توسط «عضو اتاق خبر» شود.

مسئولیت حفظ و نگهداری کدکابری (ایمیل) و رمزهای عبور و دسترسی به «اتاق خبر» یا همان «پنل کاربری»، به عهده کاربر است و در صورت قراردادن کد کاربری و ایمیل در اختیار دیگران، «عضویت» وی مسدود می‌شود.

« شیرگاهی خبر » احراز هویت کاربر را تنها از طریق نام کاربری و رمز عبور صورت می‌دهد.

هر فرد حقیقی می‌تواند در « شیرگاهی خبر » به عنوان یک «خبرنگار» ثبت نام کرده و سپس یک تا سه رسانه که در آن‌ها مشغول است را انتخاب کند. هر خبرنگار موظف است هویت خود را با ارائه مدارکی همچون تصویر کارت خبرنگاری به بخش «امور رسانه شیرگاهی خبر » احراز کند. وی همچنین موظف است در صورت استفاده از محتوای دریافتی در هریک از رسانه‌ها به « شیرگاهی خبر » اطلاع دهد.

« شیرگاهی خبر » می‌تواند حساب‌های خبرنگاران،وبلاگ‌نویسان و خبرخوان‌هایی که اطلاعات هویتی خود را به طور کامل تکمیل نکرده و یا مدارک مورد درخواست احراز هویت را ارسال نکرده‌اند را مسدود کرده و یا پروفایل آنها را حذف کند

عضو اتاق خبر متعهد می‌شود در صورت تمایل به بازنشر محتوا، و در مواردی که محتوا دارای حقوق مالکیت فکری و معنوی توسط تولیدکننده محتوا («شرکت»ها) است، حقوق قانونی و عرفی تولیدکننده محتوا را رعایت کند. این موارد شامل منبع محتوا، اطلاعات ویژه، داده‌های آماری، منبع عکس یا نام عکاس، نقل قول‌ها و هرگونه موارد دیگر دارای حقوق مالکیت فکری است.

عضو متعهد می‌شود در صورت تمایل به بهره‌برداری از محتوا به صورت ماده خام محتوایی و سپس بازنویسی، تلخیص یا توسعه محتوا، در مواردی چون نقل قول و یا استناد به بخشی از محتوا، رعایت امانت‌داری را در نقل آن بخش از مطلب داشته باشد و یا آن را به نحوی بازنشر ندهد که حقوق صاحب محتوا نقض شود.

عضو متعهد می‌شود در صورت نگارش و نشر مطلب جدید بر اساس محتوای توزیع شده از «شرکت» که استنادات یا ارجاعاتی به مطلب توزیع شده شرکت دارد، نام منبع خبری (نام «شرکت») را در مطلب ذکر کند.

عضو، نسبت به عدم تحریف «محتوا»ی دریافت شده و هرگونه بازنشری که با اطلاعات ارائه شده در محتوا در تناقض باشد متعهد است.

عضو متعهد می‌شود، در صورت بهره‌برداری از هر یک از «محتوا»ی توزیعی و انتشار و یا بازنشر محتوا، «شیرگاهی خبر » را از آن مطلع کند.

عضو متعهد می‌شود، نسبت دریافت رپورتاژ آگهی و دریافت هرگونه مبلغی به طور مستقیم و غیر مستقیم از « شیرگاهی خبر » و «شرکت»ها برای بازنشر محتوا اقدام نکند و یا از اطلاعات ارائه شده به همراه هر «محتوا»ی ارسالی، همچون شماره تلفن و ایمیل فرد رابط و مسئول در «شرکت»، برای پیشنهاد رپورتاژ آگهی و یا موارد غیر مرتبط با خود «محتوا» و تکمیل اطلاعات درباره آن، استفاده نکند. «عضو» در صورتی‌که بر اساس سیاست رسانه‌ای خود احساس کند، «محتوا»ی تحویل شده، دارای بار تبلیغاتی غیرمعمول و برجسته و یا مخالف وظیفه اطلاع‌رسانی غیرتبلیغاتی رسانه خود است، می‌تواند از بازنشر مطلب خودداری کند و یا بر اساس سیاست رسانه‌ای خود، «محتوا» را ویرایش و یا بازنویسی کرده و موارد تبلیغاتی را از آن حذف کند.